Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen over Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei. Klik op de vraag om het antwoord te bekijken.

Algemeen

Wat is Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei?

Normale huisartsenpraktijken zijn geopend tijdens kantooruren (van maandag tot en met vrijdag van 8.00 – 17.00 uur). Huisartsen moeten 24/7 (elke dag, 24 uur) zorg bieden aan patiënten.

Buiten deze kantoortijden kan voor dringende huisartsenzorg gebeld worden naar Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei in Ede. De huisartsenspoedpost is geopend van maandag tot en met vrijdag van 17.00 uur 's middags tot 8.00 uur ’s ochtends, in het weekend en op feestdagen de hele dag.

U belt alleen naar de huisartsenspoedpost als het spoed is. We hebben liever dat u de volgende dag uw eigen huisarts belt.

Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei zit aan de achterkant van Ziekenhuis Gelderse Vallei. De huisartsenspoedpost is geen onderdeel van het ziekenhuis.

Welke plaatsen horen bij het (werk)gebied van Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei?

Amerongen, Bennekom, Ede, Ederveen, Elst (UT), Harskamp, Heelsum, Leersum, Lunteren, Otterlo, Overberg (ten zuiden van de A12), Renkum, Renswoude, Rhenen, Veenendaal, Wageningen en Wekerom.

Kan ik voor alle klachten Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei bellen?

Nee, helaas kan dit niet.

U mag alleen bellen als uw klachten zo erg zijn, dat het spoed is. U kunt anders het beste de volgende dag uw eigen huisarts bellen.

Kan ik altijd Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei bellen?

Nee, de huisartsenspoedpost is alleen open buiten kantoortijd, in weekenden en op feestdagen. Voor huisartsenspoedzorg tijdens kantoortijd belt u op de spoedlijn van uw eigen huisarts.

Ik woon tussen 2 huisartsenspoedposten in. Mag ik zelf kiezen welke post ik bel?

Wij hebben het liefste dat u belt met de huisartsenspoedpost waar uw eigen huisarts bij is aangesloten. Die weet het beste welke zorg u nodig heeft. Zo blijft uw eigen huisarts ook op de hoogte van de zorg die u heeft gehad buiten kantooruren (tussen 17.00 uur en 8.00 uur).

Welke huisartsenspoedpost u moet bellen staat op de website van uw eigen huisarts of hoort u als u uw eigen huisarts belt.

Kan ik zonder afspraak naar de huisartsenspoedpost?

Nee, dat kan niet.

De huisartsenspoedpost werkt alleen op afspraak. U moet daarom altijd eerst bellen.

Waarom moet ik de huisartsenspoedpost altijd eerst bellen?

De huisartsenspoedpost biedt spoedzorg. Om te bepalen hoe snel u geholpen moet worden, stelt de persoon die u aan de telefoon krijgt een aantal vragen. Zo kan er bepaald worden welke hulp nodig is.

Wie werken er op de huisartsenspoedpost?
  • Huisartsen
  • Triagisten
  • Medisch studenten
  • Verpleegkundige specialisten
  • Speciaal opgeleide chauffeurs

Bij Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei worden ook mensen opgeleid. Daarom kan het zijn dat u geholpen wordt door een medewerker in opleiding.

Wat is en doet een triagist?

Een triagist neemt de telefoon op van de huisartsenspoedpost. Deze luistert naar de (hulp)vraag en stelt als het nodig is meer vragen.

Een triagist is een doktersassistent(e) of een medewerk(st)er met een paramedisch beroep, die een speciale opleiding tot triagist heeft gevolgd. Een triagist kan ook een medisch student(e) zijn.

Word ik geholpen door mijn eigen huisarts op de huisartsenspoedpost?

Het kan zijn dat uw eigen huisarts toevallig aan het werk is en u dan helpt, maar die kans is klein. Meerdere huisartsen werken op de huisartsenspoedpost.

Ik heb geen vervoer, komt de huisarts dan naar mij toe?

Nee, patiënten moeten zelf vervoer regelen.

Alleen wanneer reizen naar de huisartsenspoedpost om medische redenen niet mogelijk is komt de huisarts naar u toe.

Wat moet ik doen als ik een compliment wil geven of een klacht heb over de huisartsenspoedpost?

Wij zijn altijd bezig om onze diensten op de huisartsenspoedpost te verbeteren. Wilt u een compliment geven of bent u ergens niet tevreden over? Laat ons dit weten.

U kunt uw compliment of klacht naar ons sturen via deze pagina.

Waar kan ik mijn mening geven over de huisartsenspoedpost?

Met uw ervaring maken wij onze zorg nog beter. Via een vragenlijst kunt u uw ervaring en mening met ons delen. Kies 1 van onderstaande opties:

  • Wilt u uw mening geven over het bezoek dat u heeft gebracht aan de huisartsenspoedpost, of over het huisbezoek dat vanuit de huisartsenspoedpost bij u is gedaan? Klik dan hier.
  • Wilt u uw mening geven over een telefoongesprek dat u met een medewerker van de huisartsenspoedpost heeft gevoerd? Klik dan hier.

Het invullen duurt 5 tot 10 minuten en is anoniem.

Financieel

Hoeveel kost een behandeling bij de huisartsenspoedpost?
  1. Situatie 1: U heeft een Nederlandse zorgverzekering
    Uw verzekering betaalt dan de kosten. Huisartsenzorg valt niet onder het eigen risico.
  2. Situatie 2: U bent niet verzekerd
    Dan betaalt u zelf aan de balie. Dit kan met uw pinpas of creditcard.

Kosten huisartsenspoedpost
Let op: Er zijn meerdere situaties mogelijk. Dit hangt af van de dag en de tijd waarop u naar de huisartsenspoedpost moet.

De volgende kosten gelden voor maandag tot en met vrijdag van 18.00 uur 's middags tot 8.00 uur ’s ochtends, in het weekend en op feestdagen de hele dag:

  • Consult/afspraak: € 201,07
  • Huisbezoek: € 301,62
  • Triageconsult: € 35,00

Van maandag tot en met vrijdag tussen 17.00-18.00 uur geldt nog het dagtarief huisartsenzorg.

  • Kosten voor patiënten in de regio (patiënten van aangesloten huisartsen) tussen 17.00-18.00 uur:
    • Consult/afspraak korter dan 5 minuten: € 6,11
    • Consult/afspraak tussen 5 en 20 minuten: € 12,21
    • Consult/afspraak langer dan 20 minuten: € 24,43
    • Huisbezoek: € 18,32
    • Huisbezoek langer dan 20 minuten: € 30,54
  • Kosten voor patiënten buiten de regio (voorbijgangers, vakantiegangers, enzovoort) tussen 17.00-18.00 uur:
    • Consult/afspraak korter dan 5 minuten: € 17,96
    • Consult/afspraak tussen 5 en 20 minuten: € 35,91
    • Consult/afspraak langer dan 20 minuten: € 71,83
    • Huisbezoek: € 53,87
    • Huisbezoek langer dan 20 minuten: € 89,78
  • Rates for foreign patients between 5.00pm-6.00pm:
    • Consultation less than 5 minutes: € 19,56
    • Consultation betweet 5 and 20 minutes: € 39,12
    • Consultation longer than 20 minutes: € 78,25
    • Home visit: € 58,69
    • Home visit, longer than 20 minutes: € 97,81
Welke kosten vallen onder mijn eigen risico van de zorgverzekering?
  • Extra onderzoek om te beoordelen welke zorg u nodig heeft (bijvoorbeeld urine-onderzoek);
  • Medicijnen die een huisarts voorschrijft. De Nederlandse Zorgautoriteit stelt deze kosten vast;
  • De extra kosten voor medicijnen die bij de dienstapotheek worden gehaald. Bij deze apotheek geldt een andere prijs.
Betaalt de zorgverzekering een behandeling bij de huisartsenspoedpost?

Ja, elke Nederlandse zorgverzekeraar vergoedt de behandelingen bij de huisartsenspoedpost. Deze kosten worden niet van uw eigen risico afgetrokken.

Bij een bezoek aan de huisartsenspoedpost wordt om uw verzekeringsgegevens en legitimatie gevraagd. Als u deze niet kunt laten zien, moet u de kosten direct betalen. Het is mogelijk om contant te betalen of te pinnen. U krijgt na betaling een rekening die u daarna naar uw verzekeraar kunt opsturen.

Ik heb een rekening van de huisartsenspoedpost ontvangen, maar ik ben verzekerd. Hoe kan dat?

De huisartsenspoedpost dient de rekening direct bij uw zorgverzekeraar in als zij de goede verzekeringsgegevens hebben. Als bij facturering (de kosten terugvragen) blijkt dat de gegevens niet goed of onvolledig zijn, ontvangt u een rekening op uw thuisadres.

Als u op de achterkant van de rekening de goede gegevens invult en deze terugstuurt naar de huisartsenspoedpost, wordt deze alsnog naar de verzekeraar opgestuurd.

Ik heb alleen iemand van de huisartsenspoedpost telefonisch gesproken. Waarom krijg ik toch een rekening?

Alle contacten waarin een medische beoordeling en/of advies wordt gegeven, brengen we in rekening.

Het is dus niet noodzakelijk dat u contact heeft gehad met een huisarts of dat u op de huisartsenspoedpost bent geweest. Elk advies van een triagist wordt namelijk binnen 1 uur gecontroleerd door een huisarts.

Waar kan ik met vragen over de rekening terecht?

Bel van maandag tot en met vrijdag met de financiële administratie van de huisartsenspoedpost. Deze is bereikbaar tussen 9.00-12.00 uur en 13.00-17.00 uur via telefoonnummer (0318) 20 08 60.

Medisch

Waarvoor kan ik bij de huisartsenspoedpost terecht?

De huisartsenspoedpost is er voor zorg met spoed die niet kan wachten tot de volgende werkdag, zoals:

  • snel optredende verontrustende verschijnselen
  • onverwachte, heftige pijn
  • meer/erger wordende klachten bij ernstige ziekte
  • kleine hechtwonden en lichte ongelukken

In levensbedreigende situaties belt u altijd 112.

Waarvoor kan ik niet bij de huisartsenspoedpost terecht?

De huisartsenspoedpost is er niet voor klachten die tot het spreekuur van de eigen huisarts kunnen wachten, herhaalrecepten of een second opinion (een extra mening/beoordeling van een andere arts). Als u overdag geen tijd heeft om uw huisarts te bezoeken, is dat geen reden om naar de huisartsenspoedpost te gaan.

Waar kan ik medicijnen halen die op de huisartsenspoedpost zijn voorgeschreven?

Dit kan bij de dienstapotheek. Deze zit naast de huisartsenspoedpost. Hier vindt u meer informatie over de dienstapotheek.

Schrijft de huisartsenspoedpost ook herhaalrecepten uit?

Alleen bij hoge uitzondering.

De huisartsenspoedpost is namelijk alleen voor zorg met spoed. U krijgt dan de hoeveelheid medicijnen mee die nodig is tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts.

Hoe lang worden opgenomen gesprekken bewaard?

Gespreksopnamen worden 13 maanden bewaard. Daarna worden ze verwijderd.

Alleen als u een klacht heeft ingediend of als er een onderzoek naar onze kwaliteit is, dan kan een gesprek langer worden bewaard. Meer over het gebruik van gegevens staat in onze privacyverklaring.

Medische gegevens

Kan de huisarts op de huisartsenspoedpost mijn medisch dossier zien?

Dat ligt eraan. Voor het bekijken van een samenvatting van uw medisch dossier op de huisartsenspoedpost moet u toestemming hebben gegeven aan uw huisarts, apothekers en de dienstapotheek.

Meer over persoonlijke gegevens staat in onze privacyverklaring.

Wordt mijn eigen huisarts geïnformeerd als ik contact heb gehad met de huisartsenspoedpost?

Ja, uw eigen huisarts ontvangt een verslag van uw contact met de huisartsenspoedpost.

Neemt de huisartsenspoedpost telefoongesprekken op?

Ja, alle telefoongesprekken worden opgenomen voor trainingen, opleiding en onderzoek.

Daarnaast gebruikt de huisartsenspoedpost de telefoongesprekken om gegevens aan te passen die verkeerd zijn verstaan. De huisartsenspoedpost mag telefoongesprekken opnemen. Zowel wettelijk als binnen onze organisatie zijn hier strenge regels aan gekoppeld. Meer over het gebruik van gegevens staat in onze privacyverklaring.