Vraagteken 2

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen over Huisartsenpost Gelderse Vallei. Klik op de vraag om het antwoord te bekijken.

Algemeen

Wat is Huisartsenpost Gelderse Vallei?

Normale huisartsenpraktijken zijn geopend tijdens kantooruren (van maandag tot en met vrijdag van 8.00 – 17.00 uur). Huisartsen moeten 24/7 (7 dagen per week, 24 uur) zorg bieden aan patiënten.

Buiten deze kantoortijden kan voor dringende huisartsenzorg gebeld worden naar Huisartsenpost Gelderse Vallei. Huisartsenpost Gelderse Vallei is geopend van maandag tot en met vrijdag van 17.00 uur 's middags tot 8.00 uur ’s ochtends, in het weekend en op feestdagen de hele dag.

U belt alleen naar de huisartsenpost als het spoed is. We hebben liever dat u de volgende dag uw eigen huisarts belt.

Huisartsenpost Gelderse Vallei is gevestigd aan de achterkant van Ziekenhuis Gelderse Vallei. Huisartsenpost Gelderse Vallei is geen onderdeel van het ziekenhuis.

Welke plaatsen horen bij het werkgebied van Huisartsenpost Gelderse Vallei?

Amerongen, Bennekom, Ede, Ederveen, Elst (UT), Harskamp, Heelsum, Leersum, Lunteren, Otterlo, Overberg (ten zuiden van de A12), Renkum, Renswoude, Rhenen, Veenendaal, Wageningen en Wekerom.

Kan ik voor alle klachten Huisartsenpost Gelderse Vallei bellen?

Nee, helaas kan dit niet.

U mag alleen bellen als uw klachten zo erg zijn, dat het spoed is. U kunt het beste de volgende dag uw eigen huisarts bellen.

Kan ik altijd Huisartsenpost Gelderse Vallei bellen?

Nee, de huisartsenpost is alleen open buiten kantoortijd. Voor
huisartsenspoedzorg tijdens kantoortijd belt u op de spoedlijn van de eigen
huisarts.

Ik woon tussen 2 huisartsenposten in. Mag ik zelf kiezen welke post ik bel?

Wij hebben het liefste dat u belt met de huisartsenpost waar uw eigen huisarts bij is aangesloten. Die weet het beste welke zorg u nodig heeft. Zo blijft uw eigen huisarts ook op de hoogte van de zorg die u heeft gehad buiten kantooruren.

Welke huisartsenpost u moet bellen staat op de website van uw eigen huisarts of hoort u als u uw eigen huisarts belt.

Kan ik zonder afspraak naar de huisartsenpost?

Nee, dat kan niet.

De huisartsenpost werkt alleen op afspraak. U moet daarom altijd eerst bellen.

Waarom moet ik de huisartsenpost altijd eerst bellen?

De huisartsenpost biedt spoedzorg. Om te bepalen hoe snel u geholpen moet worden, stelt de persoon die u aan de telefoon krijgt een aantal vragen. Zo kan er bepaald worden welke hulp nodig is.

Wie werken er op de huisartsenpost?
  • Huisartsen
  • Triagisten
  • Medisch studenten
  • Verpleegkundige specialisten
  • Speciaal opgeleide chauffeurs

Op Huisartsenpost Gelderse Vallei worden mensen opgeleid. Daarom kan het zijn dat u geholpen wordt door een medewerker in opleiding.

Wat is en doet een triagist?

Een triagist neemt de telefoon op van de huisartsenpost. Deze luistert naar de hulpvraag en stelt als het nodig is meer vragen.

Een triagist is een doktersassistent of een medewerker met een paramedisch beroep, die een speciale opleiding tot triagist heeft gevolgd. Een triagist kan ook een medisch student zijn.

Word ik geholpen door mijn eigen huisarts op de huisartsenpost?

Het kan zijn dat uw eigen huisarts toevallig dienst heeft en u dan helpt, maar die kans is klein. Meerdere huisartsen werken op de huisartsenpost.

Ik heb geen vervoer, komt de huisarts dan naar mij toe?

Nee, patiënten moeten zelf voor vervoer zorgen.

Alleen wanneer reizen naar de huisartsenpost om medische redenen niet mogelijk is komt de huisarts naar u toe.

Wat moet ik doen als ik een compliment wil geven of een klacht heb over de huisartsenpost?

Wij zijn altijd bezig om onze diensten op de huisartsenpost te verbeteren. Wilt u een compliment geven of bent u juist ergens niet tevreden over? Laat ons dit weten.

U kunt uw compliment of klacht naar ons sturen via dit formulier.

Financieel

Hoeveel kost een behandeling bij de huisartsenpost?
  1. Situatie 1: U heeft een Nederlandse zorgverzekering
    Uw verzekering betaalt de kosten. Huisartsenzorg valt niet onder het eigen risico.
  2. Situatie 2: U bent niet verzekerd
    Dan betaalt u zelf aan de balie. Dit kan contant of met uw pinpas.

Tarieven huisartsenpost
Let op: Er zijn meerdere situaties mogelijk, afhankelijk van de dag en het tijdstip waarop u naar de huisartsenpost moet.

De volgende tarieven gelden voor maandag tot en met vrijdag van 18.00 uur 's middags tot 8.00 uur ’s ochtends, in het weekend en op feestdagen de hele dag. De tarieven zijn kostendekkend. De huisartsenpost heeft niet het doel om winst te maken.

  • Consult: tussen de € 130,- en € 200,-
  • Huisbezoek: tussen de € 200,- en 300,-
  • Telefonisch consult: € 25,-

Van maandag tot en met vrijdag tussen 17.00-18.00 uur geldt nog het dagtarief. Dit is alleen voor patiënten van aangesloten huisartsen.

  • (Telefonisch)consult: tussen de € 4,- en € 20,-
  • Huisbezoek: tussen de € 14,- en € 35,-

Tarief voor voorbijgangers (bijvoorbeeld als u in de regio op vakantie bent)

  • Consult en telefonisch consult: tussen de € 14,- en € 75,-
  • Huisbezoek: tussen de € 40,- en € 100,-
Welke kosten vallen onder mijn eigen risico van de zorgverzekering?
  • Extra onderzoek om te beoordelen welke zorg u nodig heeft (bijvoorbeeld urine-onderzoek);
  • Geneesmiddelen die een huisarts voorschrijft. De Nederlandse Zorgautoriteit stelt deze tarieven vast;
  • De extra kosten voor geneesmiddelen die bij de dienstapotheek worden gehaald. Bij deze apotheek geldt een ander tarief.
Betaalt de zorgverzekering een behandeling bij de huisartsenpost?

Ja, elke Nederlandse zorgverzekeraar vergoedt de behandelingen bij de huisartsenpost. Deze kosten worden niet van uw eigen risico afgetrokken.

Bij een bezoek aan de huisartsenpost wordt om uw verzekeringsgegevens en legitimatie gevraagd. Als u deze niet kunt laten zien, moet u de kosten direct betalen. Het is mogelijk om contant te betalen of te pinnen. U krijgt na betaling een rekening die u daarna bij uw verzekeraar kunt indienen.

Ik heb een rekening van de huisartsenpost ontvangen, maar ik ben verzekerd. Hoe kan dat?

De huisartsenpost dient de rekening rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar in als zij de juiste verzekeringsgegevens hebben. Als bij facturering blijkt dat de gegevens niet correct of onvolledig zijn, ontvangt u een rekening op uw thuisadres.

Als u op de achterzijde van de rekening de correcte gegevens invult en deze terugstuurt naar de huisartsenpost, wordt deze alsnog bij de verzekeraar ingediend.

Ik heb alleen iemand van de huisartsenpost telefonisch gesproken. Waarom krijg ik toch een rekening?

Alle contacten waarin een medische beoordeling en/of advies wordt gegeven, brengen we in rekening.

Het is dus niet noodzakelijk dat u contact heeft gehad met een huisarts of dat u op de huisartsenpost bent geweest. Elk advies van een triagist wordt namelijk binnen 1 uur gecontroleerd door een huisarts.

Waar kan ik met vragen over de rekening terecht?

Bel van maandag tot en met vrijdag met de financiële administratie van de huisartsenpost. Deze is bereikbaar tussen 9.00-12.00 uur en 13.00-17.00 uur via telefoonnummer (0318) 20 08 60.

Medisch

Waarvoor kan ik bij de huisartsenpost terecht?

De huisartsenpost is er voor zorg met spoed die niet kan wachten tot de volgende werkdag, zoals:

  • acuut optredende verontrustende verschijnselen
  • plotselinge, heftige pijn
  • toenemende klachten bij ernstige ziekte
  • kleine hechtwonden en lichte ongevallen

In levensbedreigende situaties belt u altijd 112.

Waarvoor kan ik niet bij de huisartsenpost terecht?

De huisartsenpost is er niet voor klachten die tot het spreekuur van de eigen huisarts kunnen wachten, herhaalrecepten of een second opinion. Als u overdag geen tijd heeft om uw huisarts te bezoeken, is dat geen reden om naar de huisartsenpost te gaan.

Waar kan ik medicijnen halen die op de huisartsenpost zijn voorgeschreven?

U kunt daarvoor terecht bij de dienstapotheek. Deze is gevestigd naast de huisartsenpost. Hier kunt u meer info bekijken over de dienstapotheek.

Schrijft de huisartsenpost ook herhaalrecepten uit?

Alleen bij hoge uitzondering.

De huisartsenpost is namelijk alleen voor zorg met spoed. U krijgt dan de hoeveelheid medicijnen die nodig is tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts.

Hoe lang worden opgenomen gesprekken bewaard?

Gespreksopnamen worden 13 maanden bewaard. Daarna worden ze vernietigd.

Alleen bij een klachtenprocedure kan een gesprek langer worden bewaard. Meer over het verwerken van gegevens staat in onze privacyverklaring.

Medische gegevens

Kan de huisarts op de huisartsenpost mijn medisch dossier zien?

Dat ligt eraan. Voor het inzien van een samenvatting van uw medisch dossier op de huisartsenpost moet u toestemming hebben gegeven aan uw huisarts, apothekers en de dienstapotheek.

Meer over persoonlijke gegevens staat in onze privacyverklaring.

Wordt mijn eigen huisarts geïnformeerd als ik contact heb gehad met de huisartsenpost?

Ja, uw eigen huisarts ontvangt een verslag van uw contact met de huisartsenpost.

Neemt de huisartsenpost telefoongesprekken op?

Ja, alle telefoongesprekken worden opgenomen voor trainingen, opleiding en onderzoek.

Daarnaast gebruikt de huisartsenpost de telefoongesprekken om gegevens te corrigeren die verkeerd zijn verstaan. De huisartsenpost mag telefoongesprekken opnemen. Zowel wettelijk als intern zijn hier strikte regels aan gekoppeld. Meer over gegevensverwerking staat in onze privacyverklaring.