Beademen 1

COPD

COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Het is een chronische ziekte, wat betekent dat het een langdurige ziekte is.

Zorgverleners

COPD-patiënten hebben daarom te maken met meerdere zorgverleners. Zij maken voor u als patiënt goede afspraken met elkaar. Deze samenwerking heet ketenzorg. Wij regelen deze vorm van zorg.

Zorgverleners die samenwerken voor COPD-patiënten zijn:

• Huisarts
  • Praktijkondersteuner huisartsenzorg (POH)
  • Longarts
  • Longverpleegkundige
  • Apotheker
  • Diëtist
  • Fysiotherapeut

Behandeling

U kunt zelf een grote bijdrage leveren aan uw gezondheid. Als u rookt en u heeft COPD, is stoppen met roken het beste medicijn. Daarnaast kunt u door gezond te eten en regelmatig te bewegen de kans op problemen sterk verkleinen. Uw huisarts en de andere zorgverleners kunnen u hierbij ondersteunen.

Het samenwerkingsprogramma COPD bestaat uit de volgende onderdelen:

• Afhankelijk van de ziektelast een blaastest (spirometrie);
  • Voorlichting, adviezen en behandeling door diëtisten en soms fysiotherapeuten;
  • Begeleiding door de huisartsenpraktijk bij het gebruik van uw medicijnen;
  • Minimaal 1 keer per jaar controle inhalatietechniek.

Vergoeding

Uw huisarts en de zorgverleners hebben met uw zorgverzekeraar afspraken gemaakt over de betaling. Dit kan per zorgverzekeraar verschillen. Uw verzekeraar kan u informatie geven als een deel van de kosten voor uw eigen rekening komt.

Meer over COPD

Wilt u meer informatie over COPD lezen? Bijvoorbeeld over welke klachten bij deze ziekte horen of wat u zelf kunt doen? Ga dan naar Thuisarts.nl